idanito

idanito

idanito

idanito

انتخاب رشته دکتری سراسری

انتخاب رشته دکتری سراسری

مرحله انتخاب رشته دکتری سراسری 98 بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری 98 است و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شوند، می توانند برای انتخاب رشته اینترنتی دکتری سراسری 98 آماده شوند. در مرحله انتخاب رشته داوطلب مجاز شده می بایست 50 کد رشته محل را بر اساس علاقه و سیاست های تحصیلی و شغلی خود انتخاب کند. مجاز شدن به انتخاب رشته دکتری سراسری 98، الزاماً به معنی پذیرش در دوره ی دکتری نیست و بعد از آن ظرفیت های پذیرش دانشگاه ها و نیز ارزیابی تخصصی در مصاحبه دکتری تعیین کننده خواهند بود. با توجه به اهمیت انتخاب رشته دکتری، این مقاله را به بررسی زمان، نحوه و شرایط      انتخاب رشته دکتری سراسری      اختصاص داده ایم.

شرایط انتخاب رشته دکتری سراسری

داوطلبانی که در آزمون دکتری در 3 اسفندماه شرکت نمایند و در این آزمون با توجه به کارنامه کتبی که از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود، مجاز به انتخاب رشته در دوره های مشخص شده شوند، شرایط انتخاب رشته دکتری سراسری 98 را خواهند داشت و می توانند با توجه به دفترچه انتخاب رشته دکتری که در سایت سازمان سنجش قرار داده می شود، انتخاب رشته کنند. معمولاً امکان انتخاب 50 کد رشته محل وجود دارد و لزوماً مجاز به انتخاب رشته شدن در دوره های روزانه، شبانه، پیام نور و یا بورس اعزام به خارج، به معنی پذیرفته شدن نخواهد بود. متقاضیان بورس اعزام به خارج از کشور لازم است دارای شرایطی همچون:
1. شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری و مجاز به انتخاب رشته شدن در دوره روزانه و بورس اعزام به خارج
2. انتخاب کد رتشه محل بورس اعزام به خارج در صورت داشتن شرایط بورس خارج از کشور
3. کسب حد نصاب علمی لازم در کد رشته محل انتخابی و معرفی شده توسط سازمان سنجش به مرحله مصاحبه علمی
4. کسب نمره قبولی در کد رشته محل مربوطه به شیوه آموزشی – پژوهشی

مهلت انتخاب رشته دکتری سراسری

بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری به صورت کارنامه از طریق سایت سازمان سنجش در هفته آخر فروردین ماه، داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته می شوند، مهلت دارند در نیمه اول اردیبهشت ماه، انتخاب رشته نمایند. مهلت انتخاب رشته دکتری سراسری 98 قابل تمدید نیست و اگر امکانی برای تمدید آن باشد، بسیار کم است. از این رو لازم است داوطلبان در زمان تعیین شده با توجه به دفترچه      انتخاب رشته دکتری سراسری      و ضوابط و اصول انتخاب رشته صحیح، انتخاب رشته دکتری را انجام دهند.

نحوه انتخاب رشته دکتری سراسری

با ورود به سامانه انتخاب رشته اینترنتی که از دو راه 1- کد پیگیری و شماره پرونده 2- کد ملی، شماره پرونده و شماره داوطلب، امکان پذیر است، امکان انتخاب 50 کد رشته محل وجود دارد. فرم انتخاب رشته، نام دانشگاه، نام رشته و گرایش و کد رشته را شامل می شود.
داوطلبان لازم است کمترین خطا را در       انتخاب رشته دکتری سراسری       باشند و ابتدا فرم پیش نویس را پر نموده تا نسبت به اشتباهات احتمالی آگاه شوند و آن را رفع کنند. کارنامه قبولی که رتبه و درصدهای دروس را در بر می گیرد، تعیین کننده نوع دوره هایی است که فرد مجاز به انتخاب رشته در آنهاست. از این رو با توجه به این دوره ها و علاقه و دیگر اهداف تحصیلی و شغلی وی، 50 کد رشته، اولویت بندی می شوند و در پایان کد 15 رقمی رسید انتخاب رشته سراسری برای داوطلب صادر می شود که به منزله تأیید انتخاب رشته دکتری سراسری است. نکته ای که اهمیت دارد، این است که پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دوره دکتری، حق شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال بعد را نخواهند داشت. از این رو ضروری است که در انتخاب رشته دقت لازم را داوطلبان داشته باشند.
در این مقاله به بررسی نکات مرتبط با انتخاب رشته دکتری سراسری پرداختیم. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات جامع تر سری هم به مقاله      انتخاب رشته دکتری سراسری       بزنید.
اگر سوالی در زمینه انتخاب رشته دکتری سراسری 98 ذهنتان را به خود مشغول کرده است، می توانید با مشاوران تحصیلی آیدانیتو تماس بگیرید.

شماره تماس فقط از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد در سراسر کشور  :  9099071974

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.